2 september 2024
Den tidigare lagen från 2021 krävde att nybyggda bostadshus med fler än tio parkeringsplatser skulle förberedas för laddinfrastruktur. Byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 10 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha ledningsinfrastruktur till 20 % av parkeringsplatserna och minst en laddningspunkt för elfordon (För ouppvärmda byggnader eller byggnader avsedda för totalförsvaret ställs inga krav).
Från 1 januari 2025 blir kraven strängare: Utöver kraven vid ny- och ombyggnad ställs i vissa fall retroaktiva krav. Dessa krav omfattar befintliga byggnader även om några andra åtgärder inte vidtas och ska vara uppfyllda senast den 1 januari 2025.
De retroaktiva kraven innebär följande:
Att bestämmelsen träder i kraft först då innebär att åtgärder kommer att behöva vidtas i rimligt god tid före det datumet eftersom man annars omedelbart kommer bryta mot regeln i samma stund som den börjar att gälla.
Från januari 2027 finns det förslag på att ytterligare krav införs som innebär att kommersiella fastigheter ska ha minst en laddpunkt för var tionde parkeringsplats. Dessutom att 50% av parkeringsplatserna måste vara förberedda för laddning, även om de ännu inte har laddpunkter installerade.
För att hjälpa fastighetsägare och företag att investera i laddinfrastruktur finns det ekonomiska stöd tillgängliga, bland annat från Klimatklivet som hanteras av Naturvårdsverket. Företag har möjlighet att beviljas upp till 70% av investeringskostnaden för publika laddare, och upp till 50% för interna (icke-publika) laddstationer. Nästa ansökningsperiod för Klimatklivet (exklusive publik laddinfrastruktur) är den 1–8 november 2024.
Det är viktigt att förbereda nödvändiga dokument och planera projektet i god tid före detta datum för att ha möjlighet att få stödet. Genom att samarbeta med en helhetsleverantör som EFUEL säkerställs att all leverans av laddboxar och kringutrustning till projektet hanteras effektivt, vilket minimerar risken för problem och säkerställer snabb problemlösning med support från EFUEL både innan, under och efter installationen.
Det finns flera olika bidrag för att främja installation av laddboxar beroende på kund:
Klimatklivet (publik laddinfrastruktur): För att bygga laddstationer för allmänheten söker du stöd från Klimatklivet. Du ansöker under särskilda perioder genom att lämna anbud på laddstationer i det område du vill bygga. Ansökan sker hos Naturvårdsverket.
Klimatklivet (icke-publik laddinfrastruktur): För laddning på företaget finns möjlighet att få stöd från Klimatklivet för användning till elfordon i den egna verksamheten, till exempel laddstationer för egna transportfordon, hantverksfordon och liknande. En förutsättning är att åtgärden inte uppfyller förutsättningar för bidrag från Ladda bilen (se nedan). Som mest kan 50 procent av investeringskostnaden beviljas. Ansökan hos Naturvårdsverket.
Ladda bilen: När du ska installera laddstationer för boende i flerbostadshus och för anställda (AC-laddning) kan du söka detta stöd, för bostadsrättsföreningar, organisationer och företag. Bidraget täcker upp till 50 procent av kostnaderna, men med ett maxbelopp 15 000 kr per laddpunkt. Även detta administreras av Naturvårdsverket.
Grön teknik: Privatpersoner kan få skattereduktion för kostnader kopplade till installation av icke-publik laddinfrastruktur. Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material. Skattereduktionen för grön teknik är högst 50 000 kronor per person och år. Detta bidrag administreras av Skatteverket.
Publika snabbladdare: Stödet gäller snabbladdning (DC-laddning) till elfordon längs utpekade vägsträckor. Stödet gäller investeringskostnader upp till 100 procent. Trafikverket hanterar detta investeringsstöd.
Tunga transporter (Regionala elektrifieringspiloter): Statlig satsning för att påskynda elektrifieringen av godstransporter i Sverige. Stödet kan ges till ladd- och vätgasinfrastruktur för tunga fordon. I maj 2024 öppnade Energimyndigheten en utlysning på 850 miljoner kronor, fler utlysningar kan bli aktuella hösten 2024. Detta bidrag administreras av Energimyndigheten.
Med reservation för ändringar som uppkommit efter publicering samt felskrivningar. Källor: Bland andra Boverket och Naturvårdsverket.