Vi på EFUEL vill att det ska vara enkelt och tryggt att installera en laddbox. Därför har vi tillsammans med våra rikstäckande installatörer tagit fram en standardinstallation som täcker majoriteten av de svenska hushållen.
"Det stämmer bra, det räckte inte med en. Och så är det väl med bra grejer. Om du frågar mig så fungerar elbilsägandet just precis så, först är man lite osäker på om man ens ska ha elbil. Mest för att man inte vet hur det ska gå till med laddning av den. Därefter ringer man EFUEL som sköter allt från den sekund att du är osäker på hur det ska fungera, till att du står på uppfarten och ser din bil ladda. Jag blev positivt överraskad över hur smidiga EFUEL är."
Begär en offert som vi för vidare till våra certifierade installationspartners.
I standardinstallationen ingår upp till 10 meter kabel från elcentral till laddstationens placering. Det ingår endast kabeldragning ovan mark, krävs grävarbete får kunden själv åtgärda detta. En håltagning i trä/gips/lättbetong/tegel ingår.
Eventuella anpassningar som behövs för att genomföra installationen, faktureras dig som kund av vår samarbetspartner. Prislistan för anpassningar hittar du här: https://www.efuel.se/installation/standard-installation.
Easee laddboxar är förberedda för dynamisk lastbalansering. Dock behöver ni installera en enhet som läser av faserna vid inkommande matning. Detta ingår inte integrerat dessvärre utan det krävs då en lastbalanserare. En lastbalanserare motverkar överbelastning.
Vår lastbalanserare som heter Easee Equalizer är idag kompatibel med elmätare som är utrustade med antingen en HAN-port typ RJ45 eller P1-port typ RJ12. Läs allt om Equalizern och hur den installeras här: https://www.efuel.se/artiklar/easee-equalizer.
Kontakta din nätägare (exempel: Vattenfall, EON, Ellevio) för att kolla om du har en HAN-port, P1-port, varken eller om din nätägare eventuellt går i tankarna att installera en sådan inom en snar framtid. Har man inte en elmätare med en HAN-port (RJ45) eller P1-port (RJ12) har vi även en strömtrafo-variant som ej är avhängd på typ av elmätare. Oavsett variant kommer enheten att kommunicera med laddboxen via WiFi eller radiofrekvens upp till 50 meter; inget kablage mellan lastbalanserare och laddbox med andra ord. Man kan såklart även sänka strömstyrkan i appen samt schemalägga laddning till natten då strömförbrukningen i fastigheten är som lägst.
ROT-avdrag för grön teknik: Installation av laddningspunkt till elfordon ges med 50% av kostnaden för arbete och material (laddbox och tillbehör som krävs för en fungerande laddpunkt). Skattereduktionen för grön teknik är högst 50 000 kr per person och år.
Du får avdraget direkt på fakturan från företaget som utför installationen (din utförare). Företaget begär sedan utbetalning från Skatteverket. Med andra ord kostar laddbox och installation 6 995 kr efter bidraget.
Läs mer om det nya ROT-avdraget här.
Tack vare ett integrerat 4G E-sim; vilket tillåter för gratis internetuppkoppling, kan du styra boxen helt och hållet från en app i din mobil. Via appen kan du bland annat ta betalt för laddning, schemalägga laddning samt sänka/höja laddhastigheten.
Kontakta oss så hjälper vårt team dig!