26 november 2024
Elbilars batterier håller bättre än förväntat och tappar mindre kapacitet över tid än vad många trott.
Det är välkänt att elbilar tappar en viss del av sin batterikapacitet, vilket påverkar den maximala räckvidden. Men enligt färsk statistik från tyska P3 Group, baserad på data från över 7 000 bilar, sker detta i en långsammare takt än tidigare uppskattat.
Studien visar att batteriets kapacitet ofta sjunker från 100 % till cirka 95 % under de första 3 000 körda milen. Efter denna inledande minskning sker kapacitetsförlusten i ett betydligt långsammare tempo. Vid 10 000 körda mil har batteriet i genomsnitt en kapacitet på cirka 90 %, och efter det är förlusten minimal. Mellan 20 000 och 30 000 körda mil är kapaciteten nästan oförändrad.
För att mäta batteriets exakta kapacitet används en liten enhet som ger en mer noggrann analys. P3 Group, som tidigare använt sig av teoretiska modeller för att beräkna batterihälsa, har nu kunnat bekräfta att deras modeller varit alltför pessimistiska när jämförelser gjorts med verkliga data.
Företaget påpekar dock att databasen för bilar som rullat över 20 000 mil fortfarande är begränsad. Dessutom ingår inte bilar som tagits ur bruk på grund av batterifel, vilket dock enligt P3 Group är mycket ovanligt.