Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Om du fortsätter att använda denna webbplats kommer vi anta att du godkänner detta.

Loading...
Loading...
Kan elbilar dra husvagn eller släp?

Kan elbilar dra husvagn eller släp?

Elbilar kan dra både husvagnar och släp – men bara vissa modeller. Det är därför viktigt att kontrollera om bilen kan ha dragkrok eller inte innan inköp. Det går nämligen inte att montera dragkrok på samtliga elbilar. Dessutom finns begränsningar både gällande dragvikt och räckvidd.

Bland elbilar är det vanligaste alternativet att dragkrok inte får monteras. Detta utifrån att motorerna lätt kan överbelastas. Men det finns undantag och på den svenska marknaden är det många kunder som efterfrågar elbilar som kan dra släp och husvagn.

Som konsument bör man kontrollera förutsättningarna noga då det skiljer stort gällande exempelvis dragvikt. Dessutom kan förbrukningen öka med upp till 90 % vilket innebär att laddningsstationer behöver användas betydligt oftare under resan.

Så påverkas motor och dragvikt

En stor skillnad mellan en bensinmotor och en elmotor är att elmotorn är betydligt mer känslig för att bli överbelastad. Det är även av den anledning som många tillverkare anger att vissa av deras bilar inte får ha dragkrok. Som köpare av elbil bör man alltså fundera över sitt behov och se på vilka modeller som får ha dragkrok. Att, som på bensindriven bil, montera dragkrok i efterhand är alltså inte en självklar lösning.

De bilar med dragkrok har en mjukvara som kompenserar de krängningar som uppstår och som annars kan överbelasta motorn. Med Tesla X aktiveras ”Trailer Mode” när släp/husvagn kopplas på. Bland annat stängs möjligheten av att köra med autopilot. Detta eftersom ekipaget kan bete sig helt annorlunda i köregenskaper, bromssträcka m.m.

De som vill dra tyngre med sin elbil behöver välja någon av de större, och dyrare, modellerna. Här finns därmed en stor skillnad mot bilar med fossilt bränsle då även de något mindre bilarna klarar av denna nivå av dragvikt.

Exempel:

  • Jaguar I-Pace: Dragvikt 750 kg
  • Volvo XC Recharge: Dragvikt 1500 kg
  • Polestar 2: Dragvikt 1500 kg
  • Audi e-tron: Dragvikt 1800 kg
  • Mercedes EQC: Dragvikt 1800 kg
  • Tesla Model X: Dragvikt 2250 kg

Exempelvikt husvagn:

  • En normalstor husvagn väger kring 1 500 -1 600 kg
  • Hobby Excellent 460 UFe 5,55 m: Totalvikt 1500 kg
  • Kabe ROYAL 520 XL 7,39 m: Totalvikt 1600 kg
  • Hobby Premium 720 UML 8,3 m: Totalvikt 2300 kg

Att en elbil har fäste för cykelhållare innebär inte att något får dras med bilen. Dessa är enbart installerade för att cykelhållare ska kunna monteras och ska inte användas till annan funktion.

Så påverkas förbrukningen

Oavsett motor så påverkas förbrukningen när bilen ska dra en ökad vikt. Men hur mycket ökar förbrukning för elbilar? Det var en av de frågor som Norsk elbilsförening ställde inför ett större test som genomfördes 2019.

Tre bilar testades på en längre husvagnssemester i ett kraftigt kuperat område. Resultatet var att elförbrukningen ökade med 80 - 90 %! Ska husvagnen med på fjällsemestern gäller det alltså att kontrollera upp laddningsstationer på vägen i förväg och räkna med att laddning behöver ske dubbelt så ofta.

I det fall som husvagnarna drogs på plana vägar kunde den ökade förbrukningen räknas till 50 - 60 %. Det är alltså fullt möjligt att ta med husvagnen – men det kräver mer planering och logistik.

Det gäller att njuta av färden och uppskatta de många vilopauserna. Strömförbrukningen ökar markant med husvagn / Mest Motor.

Av de tre testade bilarna var Tesla Model X Long Range överlägset bäst. Detta med ca 20 % längre räckvidd samt kraftigare acceleration än konkurrenterna, Audi e-tron 55 quattro samt Mercedes-Benz EQC 400 4Matic.

Även Australienska sidan Motorina är imponerad av Teslas styrka och räckvidd, något som presenteras i ett test från 2017. Men även om Tesla är bästa bilen för husvagnsägaren så är det än så länge få Teslor på campingplatserna.

Datum för publicering: 21 juni 2022


EFUEL

Om oss

© 2024 Electric Fuel Infrastructure Sweden 2 AB