Framtiden för racing med elbil

Framtiden för racing med elbil

Även om den första säsongen av formel E genomfördes så sent som 2014/2015 så har utvecklingen och intresset för sporten ökat extremt snabbt. Under säsongen 2018/2019 följdes serien av över 200 miljoner åskådare vilket är en fyrdubbling sedan starten. Frågan är när racing med elbilar tar steget förbi racing med de traditionella förbränningsmotorerna. Dagens utveckling pekar på att det inte dröjer allt för många år.

Elbilar är framtiden Är det elbilar som vi kommer se på racingbanor i framtiden? Kommer de konkurrera ut bilar med förbränningsmotor? En som anser att elbilar är framtiden är Daniel Haglöf (PWR Racing). I en intervju till Expressen visar han på historiska exempel och hur modern teknik alltid tagit över – även om det i vissa fall tagit ett tag

När turbobilarna körde ifrån V8:orna tystnade kritiken. Nu är det samma sak med elbilarna.

Höglöf lyfter upp exempel från när V8:an lanserades och sedan turbon. Det möttes med viss kritik men så fort den nya tekniken kunde överglänsa den gamla så var det svårt att inte använda den. När turbobilarna körde ifrån V8:orna tystnade kritiken. Nu är det samma sak med elbilarna.

Även Hans Bååth, som är styrelseordförande för STCC AB, ser utvecklingen som ett revolutionerande steg för hela bilindustrin samt inom racing.

Just nu pågår den största revolutionen inom bilindustrin sedan förbränningsmotorn och det löpande bandet…

Ökar tillgängligheten Med ett miljövänligare alternativ öppnas även möjligheten upp för fler tävlingar inne i städer. Det är något som tidigare varit väldigt begränsat på grund av de utsläpp som bilarna har stått för. Men med elbilarna skapas inte något utsläpp vilket därmed öppnar upp för helt nya tävlingsplatser. Därmed kan även motorsporten bli mer tillgänglig vilket kan gynna den utifrån publik och publicitet.

Snabbt ökade publiksiffror När den första säsongen av Formel E genomfördes ställde Audi, Nissan, Renault samt Jaguar upp med bilar och förare. Under den första säsongen beräknades publiken uppgå till ca 65 miljoner personer.

Fyra år senare var det ca 200 miljoner åskådare, vilket då var en ökning med 50 % från året innan, och utvecklingen pekar starkt mot ytterligare tillväxt. Framförallt är det de yngre (under 35 år) som har tagit till sig sporten. Under säsongen 2018/2019 stod denna målgrupp för 72 % av alla följare på social media. Bara från året innan ökade antalet följare av ABB FIA Formula E Championship på social media med 212 %.

Det är inte enbart publiken som ökar utan även intresset från ytterligare bilmärken. Under säsongen 2018/2019 tog fler biltillverkare steget ut på banan. För tillverkarna handlar det nämligen inte enbart om äran att ta goda placeringar – det handlar enormt mycket om produktionsperspektivet.

Racingbilarna behöver optimeras och pressas till dess yttersta vilket skapar innovationer som sedan kan implementeras på eldrivna personbilar.

I och med att racingbanorna är biltillverkarnas ”utvecklingsplattform” har även förändringen gått fort. Med tanke på att utvecklingen går mot allt fler elbilar i samhället förväntas även tillverkarna lägga allt större fokus på dessa tävlingar.

Förare och team inför nya utmaningar Men det är inte bara att växla över för förare och team. Med elbilen ges helt andra förutsättningar, både gällande körning, strategi och teknik.

Elbilsracing kommer också kräva mer av teamen, det blir mer taktik för att ha rätt kraft vid rätt tillfälle och mindre tanka och köra, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky till DN.se I intervjun nämner hon bland annat att elbilen kommer kräva en mer ”känsliga gasfot” eftersom accelerationen är så snabb. Den modell som hennes team arbetar med är en Cupra TCR med en toppfart på 300km/h och en acceleration upp till 100 km/h på tre sekunder. En acceleration och fartupplevelse som hon sammanfattar med att vara ”helt galen”.

Videon nedan är från när Mikaela Åhlin-Kooulinky provkör PWR 001. Hennes första upplevelse sammanfattades med “It feels like driving a jet plane. It is completely insane.”

Var vill du ladda?